Sezon na szparagi

2018-05-15

Koniec kwietnia to początek cudownego czasu kiedy możemy zacząć cieszyć się świeżymi szparagami. Wykorzystajmy to, bo okres ten trwa niezwykle krótko. Na szaleństwo w kuchni ze szparagami w roli głównej mamy czas do końca czerwca, nieraz połowy lipca.

Trochę historii

Kariera szparagów w kuchni to niemal 4,5 tysiąca lat. Królowały na stołach już w starożytnym Rzymie. W XV wieku pojawiły się we francuskich publikacjach kulinarnych, w naszym kraju zaistniały na przełomie XVIII i XIX wieku. W Polsce warzywo to jest coraz bardziej popularne i obecnie możemy korzystać ze szparagów pochodzących od lokalnych plantatorów.

Zdrowie na talerzu

Szparagi to skarbnica witamin C, K oraz z grupy B, a także składników mineralnych - wapnia, fosforu, potasu, magnezu, selenu oraz żelaza. Ogromną ich zaletą jest to, że są niskokaloryczne. Są też lekkostrawne i zawierają spore ilości błonnika oraz inuliny. Polecane są dla kobiet w ciąży oraz tych karmiących ze względu na zawartość kwasu foliowego.

Jedynie osoby cierpiące na dnę moczanową i kamienie nerkowe powinny ostrożnie podchodzić do szparagów ze względu na sporą zawartość puryn.

Białe, zielone i fioletowe

Nie każdy wie, że szparagi występują w takich trzech odmianach. Jednak niech Was nie zmyli ich odmienny wygląd - każdy z tych rodzajów jest pędem tego samego gatunku, szparaga lekarskiego. Różnią się tylko sposobem uprawy a przede wszystkim nasłonecznienia podczas wzrostu. Zielone szparagi rosną wysoko ponad ziemią, a duża ilość słońca nadaje im piękny, mocny zielony kolor. Szparagi białe rosną w specjalnych ziemnych kopcach do których nie dociera światło słoneczne. Najrzadziej występujące, szparagi fioletowe są czymś pośrednim pomiędzy zielonymi a białymi. Wyrastają one nieco ponad ziemię i muszą być szybko ścięte.

Do celów spożywczych zbiera się młode pędy, które wyrastają z podziemnych kłączy. Zbioru dokonuje się codziennie, a przy hodowli białych szparagów, nawet dwa razy dziennie.

Kupujemy i przygotowujemy

Najlepiej kupować szparagi od lokalnych dostawców gdyż daje to większą pewność, że czas pomiędzy zbiorem jest maksymalnie krótki. Podczas wybierania obejrzyjmy ich końcówki oraz główki. Końcówki powinny być jędrne, nie wysuszone, a główki zwarte.

Zarówno białe jak i zielone szparagi przed przygotowaniem pozbawiamy stwardniałych końcówek Niektórzy twierdzą, że powinno się ją odłamać, jednak ostry nożyk  sprawdzi się również. Białe dodatkowo musimy dokładnie obrać - świetnie do tego nadaje się zwykła obieraczka do warzyw. To ważna czynność, bo usuwamy dzięki temu łykowatą skórkę, która bardzo przeszkadza w jedzeniu.

Gotujemy

Zielone szparagi są zdecydowanie prostsze w przygotowaniu, gdyż nie musimy ich obierać. Blanszujemy je 2-3 minuty w osolonej wodzie lub na parze i podajemy w dowolnej formie. Są one najbardziej wyraziste w smaku a przez to, że podajemy je wraz ze skórką są najzdrowsze. Możemy zaserwować do nich ulubiony sos, zapiec w cieście francuskim, zawinąć w szynkę, albo przygotować z nich pyszny omlet. Są rewelacyjnym składnikiem sałatek, zapiekanek oraz dodatkiem do makaronu czy ryżu. Szparagi białe gotujemy nieco dłużej, 10-15 minut. Najlepiej przygotować je w wąskim wysokim garnku, tak aby główki nie były zanurzone w wodzie. Ugotowane można podać z sosem beszamelowym lub holenderskim albo z tartą bułką podsmażoną na maśle. Są idealne do przygotowania zup kremów, które są niezwykle popularne u naszych zachodnich sąsiadów.

Szparagi można też kisić oraz mrozić.

Na koniec coś jeszcze

Po zjedzeniu szparagów nasz mocz nabiera nieprzyjemnej woni. Odpowiedzialne są za to związki powstałe podczas rozkładu asparaginy i S-metylmetioniny do mieszaniny pochodnych alkilowych zawierających siarkę. Ciekawostką jest to, że kilkadziesiąt procent populacji ma zdolność wyczuwania tego charakterystycznego zapachu.


Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixelpixelpixel